De meeste MKB ondernemers werken hard om een stabiel en winstgevend bedrijf te bouwen. In onze sterk concurrerende wereld van vandaag wil elke ondernemer die ik spreek graag meer klanten, meer omzet en meer winst. Er wordt dan ook door de meesten veel tijd, energie en marketingbudget ingezet om zoveel mogelijk klanten aan te trekken. En elk jaar wordt de balans opgemaakt: totale verkoop minus de kosten = winst.
Als de winst tegenvalt zie je meestal twee reacties van een ondernemer: er wordt geprobeerd de omzet te verhogen en er wordt gekeken hoe er kosten bespaard kunnen worden. Maar wat we vaak vergeten is dat klanten, omzet en winst geen knoppen zijn waar je aan kunt draaien. Want klanten, omzet en winst zijn het resultaat van andere drijvers:
De drijvers van klanten, omzet en winst zijn de knoppen waar je wél aan kunt draaien. De 5-Ways Formule kent 5 van zulke drijvers:
In onderstaand rekenvoorbeeld gebruiken we een heel eenvoudige formule om de drijvers die we net hebben besproken te vermenigvuldigen. Merk op dat we drijvers vermenigvuldigen in plaats van ze gewoon op te tellen. Dat cumulatieve effect zorgt voor de enorme impact van deze formule.
In ons fictief bedrijf hebben we de volgende getallen bepaald:
In ons fictieve bedrijf wordt dus één op de vier prospects omgezet in betalende klanten. Die klanten kopen gemiddeld twee keer per jaar € 100 per transactie en je hebt een winstmarge van 25% op een omzet van € 200.000. Je totale winst voor een jaar is € 50.000.
Wat kun je doen als je wilt groeien? Als je meer klanten, omzet en winst wilt? Laten we kijken wat er gebeurt als je de komende tijd de resultaten op elk van de vijf drijvers met slechts 10 procent zou verhogen:
Als je de cijfers goed bekijkt, zie je dat met een marginale toename van 10%, het effect op de winst enorm is: 61% toename. Dus stel dat je elke drijver elke maand met 1% zou verhogen. Dan heb je al na 10 maanden 61% meer winst gerealiseerd! Wat zou je met die extra winst allemaal kunnen doen dit jaar?
De 5-Ways formule is geen ingewikkeld getallen spel. Het is gewoon op een andere manier naar je bedrijf kijken en werken met een reeks cijfers die in elk bedrijf een rol spelen. En denk je dat 10 procent indrukwekkend is? Reken zelf eens uit hoe de cijfers eruit zien als je elke drijver met 30%, 50% of zelfs met 100% verhoogt. Ik kan me niet voorstellen dat je daar niet hebberig van wordt ;)
Deze manier van denken en doen is een bewezen krachtig concept dat de meeste MKB ondernemers over het hoofd zien. Maar wanneer je de tijd neemt om gericht specifieke strategieën te ontwikkelen voor elk van de 5 drijvers, zal het een exponentiële groei van je bedrijf teweeg brengen. Met ‘slechts’ een verhoging van 10% per drijver zal je winst met 61% toenemen. Het is niet meer en niet minder de eenvoud van een wiskundig fenomeen; het vermenigvuldigingseffect.
Ondernemers die willen groeien en op zoek zijn naar meer klanten, meer omzet en/of meer winst, doen er verstandig aan om vanuit deze formule hun sales & marketing strategie invulling te gaan geven. De wereldwijd 100.000+ blije en tevreden klanten van onze ActionCOACH Business Coaches bewijzen dat deze formule écht werkt! Vaak sneller dan ze hadden verwacht. Terwijl jouw concurrenten waarschijnlijk in een eindeloze cyclus zitten om te proberen de omzet te verhogen en de kosten te verlagen om meer winst te realiseren, ken jij na het lezen van dit artikel vijf andere veel betere manieren om je winst te vergroten.
Er zijn letterlijk honderden strategieën die je kunt inzetten om aan een of meer van de knoppen te draaien die zorgen voor meer klanten, meer omzet en meer winst. Ik heb ze voor mijn klanten allemaal op een rijtje gezet. Wil jij ook dit overzicht van mij ontvangen? Dan wil ik die graag met je ruilen voor jouw e-mailadres;). Ik beloof dat je niet teleurgesteld zult zijn in wat ik je ga sturen. En ik zal je dan ook een interessant voorstel doen om in 6-8 weken de 5-Ways strategie in jouw bedrijf te gaan uitrollen.
Laat je gegevens achter en ik bel je binnen 48 uur om even kort kennis te maken en – eventueel – een vervolgafspraak te plannen. Tot snel!